Honkajoen, Jämijärven ja Kankaanpään seurakuntien liitossopimus valmistui

Kankaanpään seurakunta

Tiedote 26.2.2018

HONKAJOEN, JÄMIJÄRVEN JA KANKAANPÄÄN SEURAKUNTIEN LIITOSSOPIMUS VALMISTUI

Viiden seurakunnan omasta ja kolmen hiippakunnan tuomiokapitulien aloitteesta käynnistyivät Honkajoen, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian ja Siikaisten seurakuntien liitosneuvottelut Honkajoella 29.5.2017. Honkajoki ja Karvia kuuluvat Lapuan ja Jämijärvi Tampereen hiippakuntiin, Kankaanpää ja Siikainen Turun arkkihiippakuntaan. Seurakunnat asettivat johtavista luottamushenkilöistään ja työntekijöistään liitossopimusta valmistelevan ohjausryhmän. Ohjausryhmän puheenjohtajana on toiminut rovasti Keijo Rainerma.

Liitossopimuksen valmistuttua 14.11.2017 Karvian ja Siikaisten seurakunnat kirkkoneuvostojensa päätöksillä jättäytyivät pois liitoshankkeesta ja Honkajoen, Jämijärven ja Kankaanpään seurakunnat päättivät jatkaa yhdistymisneuvotteluja. Ohjausryhmän yksimielinen esitys Honkajoen ja Jämijärven seurakuntien yhdistymiseksi Kankaanpään seurakuntaan vuoden 2019 alusta lukien jätettiin seurakuntien kirkkoneuvostoille 23.2.2018. Seurakuntien kirkkovaltuustot päättävät sopimuksesta maaliskuun aikana.

Ohjausryhmä esittää Honkajoen ja Jämijärven seurakuntien yhdistämistä Kankaanpään seurakuntaan kappeliseurakuntina vuoden 2019 alusta. Honkajoen ja Jämijärven seurakuntien kirkkoherran virat muutetaan kappalaisen viroiksi. Yhdistämällä seurakuntien hallinto, talous ja toiminta halutaan vahvistaa seurakuntien perustyötä, hengellisen elämän hoitamista Pohjois-Satakunnassa. Hallintobyrokratia supistuu ja talouden alijäämäisyys tasapainotetaan laajentuvalla talouden kantokyvyllä. Kaikkien kolmen seurakunnan vahva kirkollinen perinne, monipuolinen toiminta ja vapaaehtoistoimijoiden merkittävä työpanos pyritään säilyttämään. Henkilöstö saa tarvitsemansa tiimin ja vertaistuen. Mahdolliset henkilöstösaneeraukset toteutuvat eläköitymisen ja toimien avoimeksi tulemisen kautta.

Uutta seurakuntajakoa noudatetaan ensi marraskuun seurakuntavaaleissa, jolloin valitaan yhdistyneen seurakunnan kirkkovaltuusto. Toiminnan tueksi kappeleihin valitaan kappelineuvostot ja eri työalueet saavat vastuuryhmiä. Jumalanpalveluselämä ja kirkolliset toimitukset säilyvät kappelikohtaisina. Lapsi-, rippikoulu- ja nuorisotyö, musiikkityö sekä diakonia- ja lähetystyö ovat yhteisiä työaloja. Kirkkoherranvirasto toimii Kankaanpäässä ja Honkajoen ja Jämijärven virastot muuttuvat seurakuntatoimistoiksi. Tavoitteena on, että seurakuntalaiset voivat edelleen asioida kappeliseurakunnissaan ja tuttujen työntekijöiden kanssa.

Keijo Haavisto jatkaa yhdistyneen seurakunnan talousjohtajana. Honkajoen ja Jämijärven seurakuntien talouspäälliköiden virat lakkaavat. Talousjohtaja toimii henkilöstöpäällikön ja seurakuntapuutarhurin lähiesimiehenä. Rakennemuutoksen seurauksena seurakuntien omaisuus ja talous on yhteinen. Kirkollisveroprosentti on tällä hetkellä Honkajoella 2,0, Jämijärvellä 1,85 ja Kankaanpäässä 1,7. Yhdistyneen seurakunnan jäsenmaksun suuruudeksi ohjausryhmä ehdottaa 1,8 %.

Siinä tapauksessa, että kaikkien kolmen seurakunnan kirkkovaltuustot hyväksyvät liitossopimuksen maaliskuussa, sopimus etenee kolmen hiippakunnan ja kirkkohallituksen käsittelyyn ja päätettäväksi. Yhdistymistä ja seurakuntavaaleja valmistavat toimet jatkuvat jo kuluvan kevään aikana.

2018-03-07 08:46:00.0