Kankaanpään seurakunnalla on kolme hautausmaata.

Vanhin kalmisto on kirkkopihassa.  Kankaanpään ensimmäisen kirkon valmistuttua v. 1756 Ruokojärven itäiselle rantakunnaalle, rakennettiin hautausmaa kirkosta etelään viettävälle rinteelle.  Hautausmaa sai uutta tilaa, kun vanha kirkko purettiin nykyisen kirkon valmistuttua käyttöön v. 1839 ja lisämaata hankittiin.  Laajennus vihittiin käyttöön v. 1880.  Samoihin aikoihin (v.1879) annettu keisarillinen asetus määräsi hautausmaat ulommaksi kylästä ja kirkosta.  Kirkkopihassa on 173 sankarivainajan haudat ja vanhojen hautojen ja myöhempinä vuosina pystytettyjä muistomerkkejä.  Vain Päiviken sukuhauta on yhä hautauskäytössä.

Toinen hautausmaa (Vanha hautausmaa) perustettiin pappilan maalle kilometrin päähän kirkosta ja vihittiin tarkoitukseensa v. 1890.  Myöhemmin alue on saanut laajennuksia.  Hautausmaan keskellä on 12.2.1956 tarkoitukseensa vihitty siunauskappeli, missä hautaukset pääsääntöisesti tapahtuvat (Kappelikatu 19).  Hautausmaan huoltorakennus valmistui v. 1981.  Vanha hautausmaa on kaupungin pääkadun Keskuskadun varrella ydinkeskustassa sijaitseva kaunis ja kulttuurihistoriallisesti arvokas puistoalue. Vanhalla hautausmaalla on aktiivisessa käytössä vanhat sukuhaudat, joihin voidaan haudata sekä arkkuja että uurnia. Siunauskappelin vierestä löytyy muistokivi muualle haudatuille.

Viimeiset uudet käyttämättömät hautapaikat lunastettiin tältä hautausmaalta v. 2015.

Kolmas hautausmaa (Uusi hautausmaa, Kirkkokatu 3) kirkkoa vastapäätä vihittiin käyttöön 24.9.2006.  Seurakunta omisti ns. Väinösen tontin ja osti Kärjen peltoalueet (n. 37 hehtaaria) ja kaupungilta noin kolmen hetaarin alueen.  Tältä alueelta noin seitsemän hehtaaria on kaavoitettu hautausmaaksi ja siitä on rakennettu nykyinen noin neljän hehtaarin alue.  Uudella hautausmaalla on arkkuhautapaikkoja, uurnahautapaikkoja, muistolehto sekä tunnuksettomien hauta-alue. Siunaustoimitukset pidetään pääasiassa kirkossa.

Muistolehdossa ei ole yksilöityjä hautapaikkoja, vaan tuhka kätketään muistolehdon alueelle seurakunnan toimesta paikkaa merkitsemättä. Alueella on kivipaasit joihin kiinnitetään laatat, joissa vainajan nimi, syntymä- ja kuolinpäivä. Laatta tilataan seurakunnan toimesta. Muistolehdossa on vesiallas, johon omaiset voivat halutessaan tuoda kukkakimppuja tai yksittäisiä kukkia. Lisäksi sieltä löytyy pöytä jonne voi tuoda esim. kynttilöitä talvella.

Lisäksi kappeliseurakuntien Honkajoen ja Jämijärven hautausmaiden tiedot löydät sivun yläosassa vasemmalla olevasta valikosta.

Vanha hautausmaa on Keskuskadun varrella siunauskappelia ympäröiden.

uusi hautausmaa. Käytävä ja uusia hautapaikkoja

Muistolehto

Uudella hautausmaalla muistolehto

Uudella hautausmaalla uurnakumpu

Hautausmaalla voit ihailla kukka- ja puuistutuksia. Hautausmaa kätkee historiaa, puhuu nykyisyydestä ja kuiskii tulevaisuudesta.