Siikaisten vanha ja uusi hautausmaa

Siikaisten hautausmaa

Kirkkotie 1, 29810 Siikainen

Siikaisten vanha hautausmaa sijaitsee kirkon ympärillä. Ensimmäiset hautaukset olivat vuonna 1774. Vanhan hautausmaan pinta-ala on yksi hehtaari. Vanhimmassa osassa on useita hiekkahautoja ja sankarihauta. Vanhoja rautaristejä on pystytetty nähtäväksi hautausmaan yhteen kulmaan kirkon eteläpuolelle. Kirkon etelänpuoleisen sisäänkäynnin edessä on muualle haudattujen muistomerkki. Uusi hautausmaa sijaitsee seurakuntakodin toisella puolella Pappilantien varrella ja sen pinta-ala on yksi hehtaari. Uusi hautausmaa on rakennettu vuosina 1949-1951. Se on vihitty käyttöön 18.9.1960 ja ensimmäiset hautaukset tehtiin vuonna 1971. Uuden hautausmaan puistoalueella on Elämän virta-niminen vesiaihe.

Sankarihauta

Sankarihautaan on siunattu 111 Talvi- ja Jatkosodan sankarivainajaa, joista yksi on lotta. Sankarihaudan muistomerkin ja hautausmaan on suunnitellut kuvanveistäjä Urho Heinänen ja muistomerkki on paljastettu 8.11.1953. Muistomerkki on Vehmaan punaista graniittia ja se on valmistettu Peipohjan kiviveistämössä.  Muistomerkin takana on pitkä, 80 cm korkea graniittimuuri, jossa on kaiverrettuina kaikkien kunnan sankarivainajien nimet syntymä- ja kaatumistietoineen.

Elämän virta-vesiaihe

Uuden hautausmaan puistoalueella on Elämän virta-niminen vesiaihe, joka on rakennettu vuonna 1999. Vesiaiheen on ideoinut entinen talouspäällikkö Jouko Valli ja Elämän virta-nimen keksi kirkkoherra Juhani Kapiainen. Suunnittelun ja toteutuksen on tehnyt siikaislainen Suntin taimitarha. Mukana rakentamisessa ovat olleet Siikaisten Sotaveteraanit. Sähkötyöt on tehnyt sähköliike Mäntylä&Koskinen. Elämän virta muodostuu neljästä kaivonrenkaasta, jotka on yhdistetty kourulla toisiinsa. Elämän virtaa ympäröi monivuotiset istutukset. Viherympäristöliitto valitsi Elämän virran vuonna 2000 vihervuoden julkiseksi projektiksi.

"Elämän virta tahtoo pysäyttää ja puhutella ihmistä, joka sille paikalle tulee. Se tahtoo lohduttaa surevaa ja rohkaista tulemaan Jeesuksen luo, jolla on vastaanotto jokaiselle." (Juhani Kapiainen, Siikaisten seurakunnan entinen kirkkoherra)