Siikaisten kirkko

Kirkkotie 1, 29810 Siikainen

1200

Kirkossa on istumapaikkoja 1200 hengelle. Kirkko varataan seurakuntatoimiston kautta, puh.  044 7133 569.

Siikaisten kirkko on vuosina 1888-1889 rakennettu päätytornillinen, puurakenteinen ja ristivarsin varustettu pitkäkirkko. Kirkko edustaa uusgoottilaista tyyliä. Kirkon suunnitteli v.t. lääninarkkitehti K.V. Reinius ja rakennusmestarina toimi David Lönnrot. Istumapaikkoja kirkossa on noin 1 200. Kirkko on hautausmaan ympäröimä.

Kirkontornin ylin kerros on muodoltaan kahdeksankulmainen. Rakennuksen alttaripäädyssä on sakaristo, joka on runkohuonetta matalampi. Kirkon räystäiden alla on koristeellisia konsoleita. Julkisivu on pystylistoitettu. Kirkon alttaritaulu Ristiinnaulittu on Ilmari Launiksen vuonna 1911 maalaama.

Siikaisten edellinen kirkko paloi salaman iskettyä siihen. Nykyinen kirkko rakennettiin vuosina 1888–1889 vanhan kirkon paikalle puusta, joka saatiin pitäjän omista metsistä. Kirkon rakentaminen maksoi 68 000 silloista markkaa. Rahat saatiin lainalla sekä keräämällä maksu kaikilta ripillä käyneiltä. Kuluihin osallistuivat manttaaliosuutensa mukaan lisäksi myllyt, sahat sekä muut teollisuuslaitokset. Rakentamiseen joutuivat osallistumaan kaikki seurakunnan jäsenet yhdestä kolmeen päivän ajan.

5. toukuuta 1889 Merikarviankirkkoherra J. A. Forss apunaan Siikaisten pitäjän kirkkoherra K. J. E. Blombergh ja Ahlaisten pastori Fr. A. Wirberg vihkivät kirkon. Vihkimistilaisuudessa oli paikalla suunnilleen 2 000 ihmistä

Videokuvaa Siikaisten kirkosta