Honkajoen toimitilamme löydät tästä linkistä.

Honkajoen kirkko (aiemmin Hongonjoen kirkko) on vuonna 1804 rakennettu päätytornillinen, tasavartinen ja puurakenteinen ristikirkko, johon liittyy kolminivelinen torni. Kirkko edustaa arkkitehtuuriltaan kansanomaista puurakentamista jonka muotokielessä on vaikutteita klassismista. Kirkon rakentamisesta vastasi ilmajokinen tunnettu kirkonrakentaja Salomon Köhlström. Kirkko valmistui vuonna 1812 Sisustus on monivärinen, mikä on hyvä esimerkki 1800-luvun puolivälissä voimissaan olleesta ammattikuntalaitoksen ylläpitämästä koristetaiteesta. Kirkko rakennettiin alun perin Ikaalisten saarnahuoneeksi.

Honkajoen kirkon tornin yläosa edustaa pohjalaisen renessanssityylisiä tapuleita ja ulkoseinien ulkolaudoitus puolestaan empiretyyliä. Kirkkosalin seinillä on kapiteelein varustettuja matalareliefisiä marmoroituja pilastereita. Kirkkosalissa ei ole kattolistaa. Holvin keskellä sijaisee suuri sininen taivaspyörylä

Honkajoen kirkkoa alettiin rakentaa vuonna 1804 Ruotsin vallan aikana. Kirkko vihittiin käyttöön 14.1.1810 Venäjän hallitessa Suomea, jolloin se sai virallisen nimensä "Aleksander" silloisen Venäjän keisarin Aleksanteri I:n mukaan. Kirkko on tunnetun eteläpohjalaisen kirkonrakentajan Salomon Köykkä-Köhlströmin suunnittelema ja hän toimi myös rakennustöiden johtajana.

Alttaritaulun on maalannut vaasalainen J. G. Hedman vuonna 1856. Alttaritaulun aiheena on Jeesus Getsemanessa ja samana vuonna kirkon koristeellisen sisämaa-lauksen on tehnyt teuvalainen maalari Antti-Kustaa Rönnlund.

Kirkon nykyiset urut ovat 16-äänikertaiset mekaaniset ja ne on rakentanut Hans Heinrichin urkurakentamo vuonna 1981.

Urkujen koristeveistokset on tehnyt koristeveistäjä Ari Kohtamäki.

Hän kertoo, että istui kirkossa muutaman kerran ja piirsi luonnoksia. Joista sitten valittiin kirkkoon sopivin. Hän otti huomioon kirkon sisäosien muotokielen, jotta koristukset sopivat kirkon kokonaisuuteen.

Kirkkoa on vuosien aikana korjattu ja entisöity. Peruskorjaus kirkossa suoritettiin vuosina 1959-1960, ulkomaalaus viimeksi vuonna 2008 ja sisämaalaus 1989. Honkajoen seurakunta on aikoinaan kuulunut Ikaalisten emäseurakuntaan ja myöhemmin Kankaanpään seurakuntaan. Itsenäiseksi seurakunta tuli vuonna 1891, jolloin se tunnettiin Hongonjoki nimisenä vuoteen 1952 asti. Seurakunnan väkiluku oli vuoden 2009 lopussa 1632 henkeä. Honkajoen pinta-ala on 333 neliökilometriä, josta vesistöä pitäjän läpi virtaava Karvianjoki.

Kirkko on rekisteröity 450 hengelle.

Paikoitustilat kirkon vieressä Kauppatien toisella puolen.