Viiden kanttorin tiimi

Seurakuntamme musiikkityö on viiden viranhaltijan dynaaminen selektiivi, jonka jäsenet työskentelevät Kankaanpään seurakunnan sekä kappeliseurakuntien alueella. Jäsenemme ovat yksilöitä ja vahvuuksiltaan erilaisia.

Tiimin vetäjä on johtava kanttori  Risto Raikaslehto, hän on Sibelius- Akatemiasta valmistunut diplomikuoronjohtaja, sekä laulunopettaja ja lisäksi huilisti.  Hänen hallussaan on myös seurakuntamme konserttitoiminta myös ulkopuolisten järjestäjien osalta, joten konsertteja koskevissa asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä häneen.

Toinen kanttori Marita Raikaslehto on musiikin tuplamaisteri, valmistunut Sibelius- Akatemiasta sekä Kirkkomusiikin- että esittävän laulutaiteen osastolta, hänellä on laulusta oratorio- ja lied- diplomit sekä luonnollisesti laulunopettajan pätevyys.

Kolmas kanttori Jari Ketola on valmistunut kanttoriksi Turun konservatoriosta. Ennen Kankaapään seurakuntaa hän on toiminut kanttorina Karkun, Köyliön, Pietarsaaren, Kokemäen ja Säkylä-Köyliön seurakunnissa. Kankaanpään seurakunnassa hän työskentelee pääasiassa Jämijärven kappeliseurakunnan alueella.

Neljäs kanttori Sami Salomaa on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian Kuopion osastosta. Ennen Kankaanpäätä hän on toiminut kanttorina Mäntän, Mänttä-Vilppulan, Parkanon ja Karvian seurakunnissa. Seurakuntien yhdistyessä hänestä tuli Kankaanpään seurakunnan kanttori, työalueena edelleen ensisijaisesti Karvian seurakuntapiirin alue.

Siikaisten seurakuntapiirissä kirkkomusiikista vastaa seurakuntamuusikko Jari Tanskanen. Hän on ollut samassa tehtävässä jo vuodesta 2009. Ennen seurakuntamuusikon tehtäviä hän on tehnyt kaikenlaisia muusikon töitä, mutta uskoontulon myötä hengellinen musiikki on vienyt mennessään. Siikaisissa, luonnon ja eläinten lähellä, Jari on viihtynyt hyvin. Myös sävellystyö on lähellä Jarin sydäntä.

Kaikki kanttorit soittavat toimituksia kaikissa seurakunnan toimipisteissä ja jakavat työtehtävät keskenään, jotta asiat sujuisivat. He ovat seurakuntamme musiikin asiantuntijoita ja sen vuoksi siunausten sekä vihkimisten musiikeista on hyvä sopia ajoissa kanttorin kanssa. Kanttorit auttavat teitä mielellään tai ideoivat tarvittaessa kanssanne tulevien toimitustenne musiikkia.

Aina emme pysty valitettavasti tarjoamaan oman seurakunnan virkakanttoria toimituksiinne mm. toimitusten ruuhkautumisen vuoksi. Muistotilaisuudet ovat luonteeltaan yksityistilaisuuksia ja niihin kanttorit osallistuvat omaisten sinne pyytäessä ja jos työtilanne sen mahdollistaa.

Pyrimme tarjoamaan eri-ikäisille seurakuntalaisillemme useampia harrastus- ja osallistumismahdollisuuksia musiikkiryhmissämme, vaikka seurakuntamme ei ole suuri.  Kankaanpäässä toimii lapsikuoro Castori, Kirkkokuoro, kamarikuoro Capotela, kuorolaisten Lauluakatemia sekä Soliseva -kuoro. Karviassa laulamaan pääsee Karvian kirkkokuoroon. Kaikki ryhmät ovat profiloituneet eri tavalla, tervetuloa mukaan toimintaan.

Kirkkokuoro

Kankaanpään kirkkokuoro on perustettu v. 1949. Tällä hetkellä siinä on 28 laulajaa. Perinteisten adventti- ja          kevätkonserttien lisäksi kuoro avustaa jumalanpalveluksissa ja esiintyy seurakunnan eri tilaisuuksissa. Kirkkokuoro laulaa erityyppistä hengellistä musiikkia.

Kirkkokuoro kaipaa lisää laulajia, varsinkin miesäänistä on pulaa. Kuoroon voi liittyä kuka tahansa lauluintoinen.

Kuoroa johtavat kanttorit Risto ja Marita Raikaslehto.

Kokoonnumme harjoitusten merkeissä joka keskiviikko klo 18.00-19.45.

Laulamme jumalanpalveluksissa n. 10 kertaa vuoden aikana. Lisäksi osallistumme konsertteihin. Osallistumme myös kuorovierailuihin laitoksissa ja pyydettäessä eri tilaisuuksissa.

Jos osaat laulaa ja pidät laulamisesta ja Sinulla on keskiviikkoiltaisin vapaata, olet tervetullut iloiseen joukkoomme. Kolmen kuukauden kesätauon jälkeen aloitamme elokuun lopulla syyskauden. Kuoroharjoituksista ilmoitetaan srk-palstalla Kankaanpään Seudussa ja seurakunnan nettisivuilla.

Pätevän lauluopetuksen lisäksi saat käyttöösi:

• kuoroasun

• nuottikansion

• uusia ystäviä

• hyvän harrastuksen ilmaiseksi

• tarvittaessa järjestämme lastenhoidon harjoituspaikalla.

seurakunnan kuorot
kuorot