Kankaanpään kirkko

Keskuskatu 64, 38700 KANKAANPÄÄ

- C.L. Engel

Kankaanpää liitettiin osaksi vuonna 1641 muodostettua Suur-Ikaalisten kirkkopitäjää. Kappelioikeudet Kankaanpää sai Vuonna 1759. Tätä ennen, vuonna 1756 oli valmistunut nykyisen kirkon edeltäjä. Ikaalisten kirkkopitäjä purettiin vuonna 1841, josta lähtien Kankaanpää on ollut itsenäinen seurakunta.

Kankaanpään kirkko on Satakunnan suurimpia puukirkkoja. Kirkonmäellä on sijainnut myös seurakunnan ensimmäinen kirkko. Nykyinen kirkko on vihitty käyttöönsä 2.6.1839. Vihittäessä kirkko oli vielä monelta osin keskeneräinen. Kotikirkkonsa korjaustöihin ja sen uudisrakentamiseen on sen jälkeen osallistunut jokainen kankaanpääläinen sukupolvi. Viimeisimmän korjaustyön suunnitteli arkkitehti Heikki Elomaa kirkon 150-vuotisjuhliin.

Kankaanpään kirkko on uusklassinen ristikirkko, jonka 24 metrin korkeuteen kohoava torni hallitsee mäntymetsäistä maisemaa. Kirkkoon mahtuu nykyisellään noin 1000 sanankuulijaa. Kirkkosalia kokoaa 16 metrin korkeuteen kohoava riippukupoli. Kirkkosalin seinämaalaukset on maalannut Urho Lehtinen vuosina 1938 - 1939, ja alttaritaulun Felix Frang vuonna 1922 aiheena Kristuksen kirkastuminen ( Luuk. 9. 28 - 35). Kirkon nykyiset 40 - äänikertaiset urut on valmistanut Hans Heinrich.

Invaluiska kirkkoon on Keskuskadun puoleisesta sisäänkäynnistä.
Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc