Ympäristödiplomi

"Kirkon ympäristödiplomi on seurakuntia varten suunniteltu väline, joka auttaa niitä kantamaan vastuuta luomakunnasta ja kehittämään toimintaansa ympäristöystävälliseksi. Kirkon ympäristödiplomi on kirkkohallituksen hyväksymä, kirkon oma ympäristöjärjestelmä, joka toimii samaan tapaan kuin muut viralliset järjestelmät. Vastuun kantaminen luomakunnasta on osa kristillistä uskoa. Jumala lahjoittaa meille kaiken kauniin ympärillämme. Se herättää meissä kiitollisuuden, kunnioituksen ja halun pitää koko luomakunnan yhteisestä kodista, maapallosta, hyvää huolta." - Ote Kirkon ympäristödiplomin käsikirjasta.

Siikaisten seurakunnalla on ollut ollut kirkon ympäristödiplomi vuodesta 2008. Seurakunnalle myönnettiin ympäristödiplomi vuosille 2021-2025 kirkkohallituksen kokouksessa 12.5.2021. Diplomiasiakirja on luettavissa tästä.

Ympäristöohjelma

Siikaisten ympäristöohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä vuosille 2021-2025 hyväksyttiin Siikaisten seurakunnan kirkkoneuvostossa 14.10.2020.

Reilu kauppa

Siikaisten Seurakunnalle myönnettiin Reilun kaupan seurakunta-arvonimi 06.05.2008.
Reilu kauppa on seurakunnille konkreettinen tapa toimia yhdessä oikeudenmukaisemman maailman ja kaukaisen lähimmäisen hyväksi.

Reilun kaupan seurakunta -arvonimeä voivat hakea kaikki seurakunnat, jotka sitoutuvat Reilun kaupan seurakuntakriteereihin. Seurakunnat voivat Reilun kaupan tuotteita suosimalla parantaa kehitysmaiden viljelijöiden ja suurtilojen työntekijöiden sekä heidän perheidensä elämää.

Siikaisten seurakunnassa käytetään reilun kaupan tuotteita aina mahdollisuuksien mukaan mm. tilaisuuksissa tarjottava kahvi ja tee ovat reilun kaupan tuotteita. Syksyllä 2014 seurakunta osallistui Reilun kaupan kahvihetki -kampanjaan.

Lisää tietoa reilusta kaupasta:
www.reilukauppa.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä