Kankaanpää

sijaitsee Satakunnan maakunnassa.  Kankaanpään seurakunta kuuluu Turun arkkihiippakuntaan ja Porin rovastikuntaan. Jäseniä seurakunnassa on n. 9 800 ja Kankaanpään kaupungissa n. 11 600.

Kankaanpää kuului aikaisemmin Ikaalisiin, johon kuuluvaksi saarnahuonekunnaksi se muodostettiin vuonna 1737. Omaksi seurakunnakseen Kankaanpää tuli vuonna 1841, ja siitä on myöhemmin erotettu Hongonjoki (nyk. Honkajoki) ja Karvia. Honkajoki on jälleen osa Kankaanpään kaupunkia 1.1.2021 alkaen. 1930-luvulla rautatien rakentaminen ja varuskunnan perustaminen Kankaanpäähän edistivät Kankaanpään nousua seutunsa monipuoliseksi palvelukeskukseksi. Kankaanpää tuli kauppalaksi vuonna 1967 ja muuttui kaupungiksi vuonna 1972.

KARVIA

Varhaisimmissa vaiheissaan Karvia on ollut osa Sastamalan seurakuntaa. 1300-luvulla Sastamalasta itsenäistyi Kyrön seurakunta (nykyinen Hämeenkyrö), johon Karvia sen jälkeen kuului. Vuodesta 1641 Karvia oli osa Ikaalisten seurakuntaa, ja vuodesta 1841 Kankaanpäähän kuuluva kappeliseurakunta. Päätös itsenäisen Karvian seurakunnan perustamisesta tehtiin vuonna 1891. Itsenäisyys toteutui vuonna 1905. Seurakuntamme on näin ollen toiminut itsenäisenä runsaan 100 vuoden ajan.

Itsenäisessä Karvian seurakunnassa on 100-vuotisen taipaleen aikana toiminut 8 kirkkoherraa. Kappeliseurakunta-aikana aluetta palveli 16 kappalaista. Vuonna 1993 seurakuntaan perustettiin seurakuntapastorin virka. Sitä ennen Karvialla oli yhteinen seurakuntapastorin virka Isojoen ja Honkajoen kanssa. Diakonian virka perustettiin vuonna 1962.

Opettaja Asko Moisio on laatinut historiikin seurakunnan 100-vuotisjuhlia varten 2005.

1.1.2019 Honkajoen ja Jämijärven seurakunnat yhdistyivät Kankaanpään seurakunnan kappeliseurakunniksi.

1.1.2023 Siikaisten ja Karvian seurakunnat liittyvät Kankaanpään seurakuntapiireiksi

Hei!

Lähdemme mielellämme tekemään yhteistyötä esimerkiksi koulujen kanssa

Katso tästä esimerkkejä toiminnasta Ehdotuksia yhteistyöstä